Evaluatie rol van de raad in RO-procedures en bij projektafwijkingsbesluiten

De conclusie van de evaluatie: Eenvoudige bestemmingsplannen, waarin geen nieuwe ontwikkelingen worden opgenomen, kunnen zonder startnotitie (model 1) en alleen de wettelijke procedure worden gevolgd. Dit kan de tijd tussen het indienen en de vergunning van een plan (bouwvergunning) met een half jaar verkorten. Bij het opstellen van geheel nieuw bestemmingsplannen is wel een startnotitie noodzakelijk en dan kan de procedure zo een jaar duren (model 2). De tijdwinst wordt grotendeels gehaald omdat bij model 2 de aanvraag twee keer door de raad moet en twee keer ter inzage. Bij model 1 beide een keer.

Bij projektafwijkingsbesluiten geldt hetzelfde. Kleine afwijkingen geen startnotitie en een keer in de raad, grote afwijkingen van het bestemmingsplan wel een startnotitie en twee keer in de raad.

De VVD is voor het verkorten van de procedure maar dit mag niet ten koste gaan van de helderheid en zorgvuldigheid van de procedure. Voor de VVD was het niet duidelijk aan welke kaders, die de raad heeft gesteld, het college de nieuwe aanvragen toetst en dan besluit of de lange of korte weg wordt bewandeld. En wanneer dat ons niet duidelijk is hoe moet dat dan voor de burger duidelijk zijn. De VVD heeft toen de vraag gesteld welke kaderstellende notities, beleidsvisies, ruimtelijke visies gebruikt gaan worden als toetsingskader. Vervolgens hebben wij die lijst toegevoegd aan het raadsvoorstel. Deze helderheid vonden de collegepartijen niet nodig. Dit was toch duidelijk. Echter op de vraag van de VVD (Baukje Miedema)om aan te geven welke notities/kaders hiervoor goed genoeg zijn, bleef het stil.

Baukje Miedema heeft nog een keer herhaald dat door dit amendement de procedure niet langer wordt maar dat er meer duidelijkheid voor de burger ontstaat.

De volledige oppositie stemde voor het amendement maar de collegepartijen niet en ja, dan is er geen meerderheid.