Slotstuk (?) geurverordening

De reden hiervoor: Sinds de wet is aangenomen in 2006, met het doel overbelaste situaties (te veel ammoniakemissieop te heffen, zijn er veel nieuwe technieken ontwikkeld om de emissie terug te brengen. Tegenwoordig zijn er o.a. emissiearme vloeren, via de voeding kan gestuurd worden en er zijn nu luchtwassers die in de melkveehouderij heel goed werken en de emissie met 90% terugbrengen. (Nieuwe Oogst 17-10-2015). In de intensieve veehouderij is dit al sinds 2006 toegestaan.

Het vee domweg 50 of 25 meter verplaatsen geeft helemaal geen milieuwinst maar verplaatst de geur alleen maar. Een luchtwasser plaatsen geeft én geurwinst (ammoniakemissie van 90%) én is goedkoper voor de boerEen voorbeeld; Een luchtwasser voor 150 koeien kost €40.000,00. Het verplaatsen van 40 koeien uit de cirkel en nieuwbouw 50 of 25 meter verderop, vergt een investering van 40 x €5.000,00 per koe = €200.000,00.

De wethouder reageerde positief op deze motie en ging de uitdaging aan om bij de ministers van Infrastructuur en Milieu en Economische Zaken er op aan te dringen de wet te herzien, in die zin dat er ruimte voor maatwerk in knelpuntsituaties komt, zodat de bedrijven met toepassing van nieuwe technieken toch kunnen uitbreiden. Ook verzoekt de raad het college dit kenbaar te maken bij de VNG, de provincie Fryslân en de Friese gemeenten.

De motie is met ruime meerderheid aangenomen. Geen oplossing op de korte termijn, maar wie weet begint het balletje te rollen want ook onze Friese Tweede Kamerleden zijn inmiddels ingeschakeld.