Begrotingsbehandeling 2016

Ook bij de behandeling in de Raad was het CDA nu bijmonden van de fractievoorzitter zeer kritisch en dat ontlokte mij later in mijnbetoog tot de opmerking: “de wethouder is horende doof en kennelijk ziendeblind”.  In onze bijdrage moesten wij ooknu weer kritisch zijn op de zeer matige financiële buffer van onze gemeente (genaamd het weerstandsvermogen)deze duikt nu zelfs onder het door ons reeds als te laag gestelde minimumniveau!!

De VVD is van mening dat als je problemen constateert, je deze niet mag doorschuiven maar moet aanpakken. Wij kunnen ons ook niet aan de indrukonttrekken dat dit college vooruit loopt op -zoals het nu lijkt- derijksuitkering, die in 2018 en 2019 mogelijk wat gunstiger voor ons uitpakt.Vooralsnog vinden wij dat onvoldoende zekerheid bieden. Onze fractie heefteerder aangegeven om dan te besluiten om ambitieuze investeringen te heroverwegenen nu eerst andere keuzes te maken. Dat het college niet met verdere belastingverhogingen komt anders dan inflatie gecorrigeerd beoordelen wij alspositief.

Onze fractie heeft ook gepleit voor:

1. Afschaffing vansluisgeld bij de sluis van Makkum en Workum, immers bij Stavoren, Lemmer enHarlingen komt men gratis binnen en bij onze gemeente moet er     € 5,-- per schutting voor worden betaaldbij heen en weer varen is het dus € 10,--. Hiermee is er een ongelijk speelveldgecreëerd. Daarnaast zouden wij voorstander zijn om de openingstijden van debruggen en sluizen gelijk te schakelen met de openingstijden van de Provincialebruggen en sluizen.  Eenvoud en toegankelijkheid.
  2. Een door ons tezamen met Groen Links ingediend amendementom extra middelen (€ 350.000,--) beschikbaar te krijgen in de begroting van2016 e.v. voor meer geld voor onderhoud van de wegen etc. haalde niet eenmeerderheid.  Ons amendement (tezameningediend met GL) om een bezuiniging van € 38.500,-- voor het onderhoud van onscultureel erfgoed te schrappen haalde een grote meerderheid, alleen het CDA wastegen.

Kennelijk enigszins geïrriteerd over onze startopmerkingwerd er door wethouder Offinga niet op alle kritische opmerkingen onzerzijdsgereageerd.

Inmiddels heeft de Pers (de LC) nog een door onsaangehaald punt opgepakt namelijk de “kale” haven aan de Stedspolle in Workum.Deze is aangelegd en voornamelijk bedoeld om toeristen en passanten eengemakkelijke tussenstop te bieden en het centrum van Workum te bekijken, etc.

In de winter (zoals nu) is die haven helemaal leeg en ishet een kale vlakte, waar aanwonenden In de winterperiode graag hun bootje zouden willenaanleggen. Hierop zal nog een schriftelijk antwoord komen.  Wordt vervolgd  dus.