Centrale huisvesting

De oorspronkelijke opdracht aan het college was om met een voorstel te komen tot een  CentraleRE  HuisvestingNaar de mening van onze fractie heeft vanaf het begin het college de wil gehad om het hele apparaat te concentreren in Sneek aan de Marktstraat, zonder dat daar een compleet centrale huisvesting gerealiseerd zou kunnen worden anders dan dat men gebruik zou moeten maken van nieuwbouw in de TUIN en dat bleek in Sneek absoluut onbespreekbaar. Met de bewoording van de burgemeester dat Sneek als bestuurscentrum voor onze gemeente natuurlijk 'het gehele ambtelijke apparaat zou moeten herbergen aan de Markstraat' heeft hij bewust of onbewust het voor ons als volksvertegenwoordigers niet gemakkelijker gemaakt om tot een “zuivere” afweging te komen,  bedoeld wordt ratio versus emotie.

In de periferie van onze gemeente werd deze opmerking als een sturing door de burgemeester ervaren en daarmee werd de besluitvorming binnen partijen naar onze mening enigszins beïnvloed.

Onze fractie heeft ook wel enigszins geworsteld met die problematiek. Wij hebben gewikt en gewogen, waarbij de belangrijkste overwegingen zijn geweest:

1.  (Ook) bij de keuze voor de Marktstraat in Sneek icm IJlst zou Sneek ingrijpend verbouwd en gerenoveerd moeten worden.

2.  De locatie IJlst lijkt prima en heeft tot op zekere hoogte enkele voordelen, maar op niet al te lang termijn moet ook daar behoorlijk gerenoveerd worden, vooral de installaties moeten al vrij snel worden vervangen.

3.  Uit oogpunt van bedrijfsvoering en efficiency is centrale huisvesting zeker aan te bevelen.

4. Bij de nu voorgestelde invulling is nog altijd geen sprake van centrale huisvesting, de maximale voordelen worden dus niet bereikt. Een goede, maar geen ideale oplossing dus.

5. Voor de locatie IJlst is een gegadigde die zoals het lijkt voor een goede invulling,  met enige werkgelegenheid gaat zorgen en naar verwachting een redelijke prijs gaat betalen.

Onze afweging heeft er uiteindelijk toe geleid dat onze fractielden hebben besloten het college voorstel te steunen. Uiteindelijk bleek het voorstel in ruime meerderheid door de Raad te worden aangenomen.