De molens houden de raad scherp aan de wind

Het Windpark Fryslân in het IJsselmeer wordt een feit. De gemeenteraad van Súdwest-Fryslân heeft, bij grote meerderheid, steeds gepleit voor molens langs de Afsluitdijk. De tweede Kamer heeft anders beslist.

FNP, VVD en D66 hebben 7 september een brief naar B & W gestuurd met de inhoud:  wanneer meer MW gerealiseerd kan worden, met hetzelfde aantal molens, door betere technieken, dan moeten de meerdere megawatts opgeruimd worden op land. We hebben B &W gevraagd dit mee te nemen in haar reactie op het rijksinpassingsplan.

Om dit nogmaals te onderstrepen hebben we in de raad van 10 sept. op initiatief van D66, met FNP, VVD en GB, twee moties ingebracht met ongeveer dezelfde strekking.

De eerste motie met het dictum: verzoekt het college er bij Provinciale Staten op aan te dringen de 36 MW die gerealiseerd moeten worden op de Kop Afsluitdijk op te nemen in het Windpark Fryslân.

De tweede motie met het dictum: verzoekt het college er bij Provinciale Staten op aan te dringen dat in het geval er meer dan 316 MW in het IJsselmeer wordt gerealiseerd dit alleen toe te staan indien in ruil daarvoor een deel van de gerealiseerde 178,5 MW op land wordt gesaneerd en participeert in Windpark Fryslân.

De provincie is de ‘trekker’ in het windmolenbeleid, vandaar de oproep aan P.S..

De motivatie van de VVD, Baukje Miedema, is: Er zijn zoveel plannen voor de ‘Nieuwe Afsluitdijk’ met een kunstwerk op de kop, een bezoekerscentrum enz. dat het niet passend lijkt hier nog windmolens bij te laten staan.  Het tweede argument is dat wanneer er meer Megawatts gerealiseerd kunnen worden dit dé kans is voor de huidige windmolen-eigenaren om op te schalen maar dan wel in het IJsselmeer. Wanneer we nu dit besluit nemen en aan Provinciale Staten kenbaar maken en die nemen dezelfde beslissing dan kan dit punt in de onderhandelingen meegenomen worden.  (Momenteel mag er namelijk niet opgeschaald worden in SWF). De VVD heeft ook gepleit om zo snel mogelijk de eigen kaders, wat de windenergie betreft, bij te stellen. De wethouder deelde die mening.

De beide moties verdeelde de coalitie in twee kampen. Het CDA en PvdA die met de wethouder eerst het Ontwerp Rijksinpassingsplan willen afwachten en de indieners die zich proactief willen opstellen en de moties bij de onderhandelingen en voorbereidingen om te komen tot het park,willen betrekken en omzetten in beleid bij provincie maar ook in onze eigen gemeente.

De wethouder vroeg de motie aan te houden en later in te dienen bij het ontwerp Rijksinpassingsplan omdat er nog tijd genoeg is. De indieners wilden nu duidelijkheid scheppen. De motie haalde geen meerderheid maar schept wel duidelijkheid over hoe de verschillende partijen staan in de aanpak van het winddossier.

De Leeuwarder Courant besteede in hun uitgaven van 9 en 10 september uitgebreid aandacht aan de gevoerde debatten in de Raad. Vanwege auteursrechtelijke beperkingen kunnen wij deze knipsels helaas niet plaatsen.