Motie tegen sluiting Politiebureau Koudum stuit op weerstand

Het debat in de 2e Kamer is uitgemond in een motie van het CDA waarin men de regering opriep geen kantoren te sluiten totdat over de invoering van de beoogde (nieuwe) werkwijze uit oogpunt van veiligheid en aanrijtijden voldoende zekerheid zou worden geboden alvorens men tot sluiting van kantoren zou overgaan.

Deze motie haalde het niet omdat de regeringspartijen (w.o. dus ook onze eigen partij) de motie niet ondersteunden.

Uit strategische overwegingen (bedoeld om ook de CDA fractie voor onze motie te winnen) hebben wij de aangehouden motie tekstueel aangepast in de lijn van de door het CDA ingediende Kamer motie.
Opnieuw ontspon er een vrij lang debat waarbij in de bijdrage van burgemeester Apotheker het heel erg duidelijk was dat hij zijn woord in feite al had gegeven bij de bespreking tussen de Noordelijke Korpsleiding en de burgemeesters van Noord Nederland. Een aangenomen motie zou de burgemeester in een lastig pakket brengen.

Bij de behandeling bleek vervolgens dat het CDA, de FNP, D '66 en de CU de motie ook niet zouden gaan steunen (totaal 20 raadsleden zouden tegen zijn geweest en 16 raadsleden voor de motie)  hebben wij besloten de motie opnieuw niet in stemming te brengen en hem opnieuw aan te houden.

De burgemeester deed namelijk de toezegging dat hij over twee jaar zou (kunnen) aantonen -zo is zijn verwachting- dat de politie in onze regio voor een aangifte voorlopig nog steeds in Koudum terecht kan en dat de politie ook binnen  de gestelde termijn van 12 tot 15 minuten bij een oproep aanwezig kan zijn en dat daarmee impliciet zou worden  aangetoond dat het bureau in Koudum overbodig is.

Wordt vervolgd dus,  de aangehouden motie blijft boven de markt hangen.