Verslag Raadsvergadering 8 maart 2021

Nadat de Raadsvergadering van donderdag 4 maart door een technische storing niet door kon gaan hebben we op maandag 8 maart de vergadering ingehaald. Het was een lange vergadering, die 1 minuut voor middernacht werd gesloten.

Gestart werd met het vaststellen van de Klimaatagenda van SWF. Simon heeft hierbij twee moties ingediend. De eerste waarin hij het college verzocht om een standpunt in te nemen over energieopslag en ‘smart grid’ systemen. De tweede om een maatschappelijke kosten-batenanalyse op te stellen over de verschillende alternatieven voor het verwarmen van onze woningen, zoals bijvoorbeeld groen gas, waterstof-cv-ketel en thermische energie. Beide moties zijn overgenomen door het college en zullen voor het zomerreces uitgevoerd worden.

Daarna werd er door het college gevraagd om mee te werken aan een haalbaarheidsonderzoek voor een vestiging van een Regionale Opvanglocatie. Bij de komst van het AZC in Sneek is afgesproken dat dit een tijdelijke opvanglocatie zou zijn, voor maximaal 10 jaar. Het COA wil met de gemeente in gesprek om te verkennen of een meer permanente opvang in Sneek mogelijk is. Debbie heeft voorafgaand aan de vergadering stevige technische vragen gesteld omdat een aantal bewoners van de Noorderhoek aangaven veel overlast te ondervinden van het AZC. Een gevoel van onveiligheid is natuurlijk nooit gewenst. De VVD heeft uiteindelijk ingestemd met het starten van een haalbaarheidsonderzoek, met de kanttekening dat dit op geen enkele wijze betekent dat wij automatisch met een permanente opvanglocatie zullen instemmen. Maar als wij deze overweging moeten maken, is een haalbaarheidsonderzoek waarin alle betrokken partijen zullen worden meegenomen een erg fijn instrument om te hebben. De tijdelijke locatie staat er tot 2026.

In december 2020 heeft de VVD een motie mede-ingediend om een raads-enquête in te stellen inzake Empatec en de Gemeenschappelijke Regeling Fryslân-West. Er is daarna veel over gesproken en uiteindelijk lag er tijdens deze raadsvergadering een voorstel om geen raads-enquête in te stellen maar de Rekenkamer te vragen om een onderzoek uit te voeren. Hier was de VVD het niet mee eens. We hebben met 31 van de 37 raadsleden gestemd voor een raads-enquête. Wie A zegt moet ook B zeggen. Lianne heeft aangegeven dat wij nog steeds achter de raads-enquête staan, omdat dit een heel ander instrument is dan een Rekenkamer onderzoek. Een stevig instrument met een duidelijk statement, er zijn dingen verkeerd gegaan en wij willen onderzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren en vooral hoe wij dit in de toekomst kunnen voorkomen: lessen halen uit het verleden voor een sterke en solide toekomst. Uiteindelijk heeft de raad met 20 - 15 stemmen voor de raads-enquête gestemd, dus deze gaat er komen. Lianne zal deel uitmaken van de enquête commissie.

Daarna werden er nog drie moties behandeld over een niet op de agenda opgenomen onderwerp. De eerste over de herijking van het Gemeentefonds, een oproep om met alle Friese gemeenten op te trekken om het Rijk te vragen om het Gemeentefonds te vergroten. Deze motie is unaniem aangenomen door de raad. De tweede motie was ingediend door Lianne, om de manier van informatievoorziening aan de raad te wijzigen. Via deze nieuwe manier van informeren zal er meer ruimte komen voor de inhoudelijke discussie. Deze motie is door het college overgenomen en zal een pilotfase kennen die in 2022 geëvalueerd zal worden. Ten slotte werd er een motie ingediend over het ondernemersfonds, met als doel om meer grip op het fonds te krijgen. Hielke heeft aangegeven dat wij het ondernemersfonds vijf jaar hebben gegeven en daarna gaan evalueren en dat we nu niet halverwege de wedstrijd de spelregels moeten gaan veranderen. Deze motie is verworpen.

Het was een hele lange vergadering, met een aantal pittige onderwerpen. Met drie aangenomen moties en het starten van de raads-Enquête zijn wij als fractie erg tevreden over de uitkomst van deze vergadering.

De volgende commissievergaderingen vinden plaats op 16, 17 en 18 maart.

De volgende raadsvergadering zal plaatsvinden op woensdag 31 maart.

Allen zijn live via de website van onze gemeente te volgen.