Raadsvergadering 3 oktober 2019

Op donderdag 3 oktober 2019 hadden we een raadsvergadering. De vergadering startte, zoals altijd, met de actuele vragen. Hierbij werden onder andere vragen gesteld over de woonvoorziening Ny Ylostins in IJlst.

Hier wonen ouderen op een beschermde manier. Dit gebouw is ernstig verouderd en Elkien wilde het graag slopen. Hier is groot protest tegen geweest. Op donderdag 26 september zijn de VVD raadsleden Debbie en Lianne, samen met nog een aantal raadsleden, op bezoek geweest bij de bewoners van Ny Ylostins. Hier werd duidelijk dat er grote onrust bij de bewoners heerst. Zij willen weten waar zij aan toe zijn. Kunnen zij in hun woning blijven? En zo niet, dan in ieder geval in IJlst. Op de Raadsvergadering kwam het hoge woord eruit: Elkien gaat het gebouw opknappen en doet de toezegging dat de bewoners in het gebouw of in een alternatieve woning in IJlst kunnen blijven. Een grote opluchting voor de bewoners.

Ook werden er vragen gesteld over de rondweg Warns en het stadhuis Bolsward. Het was afgelopen zaterdag groot in het nieuws: het torentje werd van het stadhuis getakeld. De Bonte Knaagkever was de grote boosdoener. Een klein beestje met grote gevolgen voor de constructie van de toren. De wethouder geeft aan dat de gevolgen nog niet te overzien zijn. Dit gaan ze de aankomende weken onderzoeken.

Dan de reguliere raadsvoorstellen. Er stonden een aantal punten ter discussie deze avond. Zo komt er een nieuw schoolgebouw in Workum en daar wil de gemeente een krediet voor vrijmaken om in dit schoolgebouw een plek te maken voor de kinderopvang. Dit maakt deel uit van het nieuwe beleid van de gemeente, dat straks alle scholen voor kinderen van 0-12 zijn. Een plan dat de VVD alleen maar kan steunen.

Ook was er een discussie over de liggelden van de boten. Het college wilde deze verhogen. Het ging in sommige gevallen om een verhoging van 50%. Terwijl er in december 2018 een raadsbreed amendement is aangenomen, dat dit alleen mag met de inflatiecorrectie. Ons raadslid Hielke heeft zich dan ook uitgesproken tegen dit voorstel. Er is uiteindelijk een amendement aangenomen, waarin word opgeroepen dat de liggelden alleen mogen stijgen met de inflatiecorrectie.

Het punt waar de grootste discussie over was deze avond was de overschrijding op het project de Rolpeal in Workum. Hiervoor was een bedrag gereserveerd van € 1,1 miljoen en dit blijkt € 625.000 te weinig te zijn. Kosten waren niet goed ingeschat en sommige posten waren helemaal onvoorzien. Posten die volgens de VVD gewoon ingecalculeerd hadden moeten worden. Als voorbeeld: de tijdelijke kleedruimtes van de voetbalvereniging. In het voorstel stond dat ze hadden verwacht dat dit wel gratis kon, maar uiteindelijk hebben deze € 98.000 gekost. Slordig. Debbie heeft aangegeven in de vergadering dat het hele proces de schoonheidsprijs niet verdiend en dat de wethouder ons voortaan eerder moet inschakelen als er tekorten lijken te ontstaan. Na een stevige discussie is dit voorstel er toch, op 1 stem na, anoniem aangenomen. Mooi voor Workum, maar wel een hele pittige les voor de gemeente.

Na een hele lange vergadering, waren er ook nog een aantal moties over punten die niet op de agenda stonden. Ten eerste een motie over een verbod op lachgas. De VVD vond deze motie niet sterk. Het dictum was te vaag. De achterliggende gedachte van een verbod op lachgas is sympathiek, maar hiermee verminder je het gebruik niet. Er zullen landelijk stappen moeten worden genomen. Daarnaast willen wij nu eerst inzetten op preventie, handhaving en zorgen dat er zo min mogelijk overlast word veroorzaakt. Deze punten heeft Lianne ingebracht en wij hebben de motie uiteindelijk niet gesteund. De motie is ook verworpen.

Ook was er een motie over een Cafetarie in de Stadsfenne. De ChristenUnie riep het college op om hier actief aan mee te gaan werken om een locatie te vinden. Volgens Simon is dit onzin. De initiatiefnemers moeten met een plan komen en dan gaat het college en de raad zich erover buigen.
Er waren tijdens deze vergadering ook een groot aantal hamerstukken. Een daarvan ging over de aankoop van een stuk weiland in Bolsward, om daar 150 woningen te realiseren. Iets waar Bolsward erg aan toe is. De VVD kon met dit plan instemmen, maar Simon heeft toch een stemverklaring afgegeven om mensen aan het denken te zetten. Namelijk de volgende:
‘Ik wil graag een stemverklaring namens de fractie VVD afleggen bij dit raadsagenda punt; aankoop perceel grond Bolsward Oost voor woningbouw. Met de aankoop van deze 14 ha grond krijgt de stad Bolsward en daarmee haar inwoners de gewenste ruimte die ze zo graag willen hebben. Aan de andere kant moeten we er van bewust zijn dat we deze 14 ha kunnen toevoegen aan de 7.500 ha die jaarlijks aan de landbouw en daarmee aan het open landschap, wordt onttrokken voor bebouwing. Zoals we bijna elke dag in het nieuws kunnen vernemen, krijgt de landbouw veel opgaven en uitdagingen toebedeeld. Met andere woorden: met dit raadsvoorstel geven de woningbouw de ruimte, maar geef ook de landbouw de ruimte om te ontwikkelen.‘

Het was een lange vergadering, maar over het algemeen zijn alle punten van de VVD deze avond gerealiseerd. De eerstvolgende raadsvergadering is op donderdag 14 november en gaat over de begroting van 2020.