Historisch Centrum Westergo – De Tiid

In de raadsvergadering van 9 mei jl. is het raadsvoorstel rond het Historische Centrum Westergo (voormalig stadhuis in Bolsward) geagendeerd. Hieronder het betoog van de VVD fractie over dit onderwerp.

‘Voor ons ligt een zware en grote beslissing omtrent de financiering en de finale ‘go’ van het Historisch Centrum Westergo. De beslissing, die in juli 2017 is genomen over de invulling van het HCW, wordt door de VVD nog steeds onderschreven. Nu ligt de financiële uitwerking voor en daar staat toch een aantal zaken in, die goed afgewogen dienen te worden omdat dit ook effect heeft op andere zaken. Wij gaan niet meer in op de technische details van het voorstel omdat deze in eerdere bijeenkomsten al aan de orde zijn geweest. Wij proberen nu het net op te halen met de belangrijkste beslispunten.

Welke overwegingen heeft VVD ten gunste van dit voorstel?

- Het HCW heeft inmiddels al een lange geschiedenis en het wordt tijd dat er nu een beslissing wordt genomen. Dit prachtige historische stadhuis moet een nieuwe invulling krijgen, daar is iedereen van overtuigd en als VVD gunnen wij Bolsward, de Bolswarder musea, de stichtingen en de inwoners dit ook van harte.

- Het bedrag, dat met de financiering gemoeid is, is aanzienlijk gestegen sinds de beslissing in 2017. Dit komt door de toename aan bouwkosten en de duurzaamheidsmaatregelen, die opgenomen zijn in het coalitieakkoord. Wij begrijpen de toename van de kosten en kunnen hiermee leven.

-  Het voorstel wordt financieel gesteund door de Bolswarder Stichtingen en de Provincie. Nu geen positieve beslissing nemen kan deze bedragen op de tocht zetten.

-  De musea hebben er bij de raadsleden ook op aangedrongen goedkeuring te geven en geven aan vertrouwen te hebben in het plan.

- Inmiddels is een plan voor museale samenwerking opgesteld en zal verder worden uitgewerkt. Dit is een goed initiatief en kan gunstig uitpakken voor de musea en de exploitatie.

Welke bedenkingen heeft de VVD dan toch nog?

- Als dekking voor de extra kosten wordt 1,5 miljoen gehaald uit het ontwikkelfonds voor Bolsward. Hiermee is de pot voor Bolsward leeg en gezien de financiële situatie van dit moment en de vooruitzichten bestaat het risico dat deze voorlopig niet weer aangevuld gaat worden. Daarmee zouden nieuwe initiatieven voor Bolsward on hold moeten worden gezet. Wij nemen aan dat Bolsward en de Bolswarders een goede invulling van het stadhuis willen, maar zijn zij zich bewust van de mogelijke consequenties? Dit horen wij graag van de wethouder.

- In de Leeuwarder Courant van vandaag staat een quote van de wethouder die aangeeft dat het ontwikkelfonds van Bolsward als eerste aan de beurt is als er extra geld beschikbaar is. Dit staat niet genoemd in het voorstel. Praat de wethouder hier voor haar beurt en is zij het met ons eens dat dit aan de raad is om te besluiten?

- De VVD voelt zich onzeker bij de berekende exploitatiekosten. Natuurlijk realiseren wij ons dat ondernemen risico met zich meebrengt: je gaat iets doen waar je niet met zekerheid kunt vaststellen of het wel of niet gunstig zal uitpakken. Als je daar onzeker over bent, ga je kijken hoe je eventuele tegenvallers kunt opvangen. De wethouder heeft aangegeven dat de nieuw op te richten stichting verantwoordelijk is voor de exploitatie en dat daar de risico’s liggen. In het voorstel staat letterlijk ‘Het betreft hier een proces binnen de culturele sector en zal financieel binnen de cultuurbegroting gestalte krijgen.’ Dit betekent dat als de stichting met tekorten gaat kampen, dit gedekt gaat worden vanuit de begroting voor cultuur. Realiseren we ons dan ook dat als dat zo is en gezien ook weer de huidige en toekomstige financiële situatie dit kan betekenen dat een tekort bij de Stichting ten koste kan gaan van de subsidies aan de culturele organisaties? Graag de visie van de wethouder hierop.’

Wethouder Van Gent van de PvdA, portefeuillehouder op dit onderwerp, gaf haar antwoord met opvallend veel weerstand. Uiteindelijk moest zij natuurlijk toegeven dat de raad gaat over het vrijmaken van extra geld voor het ontwikkelfonds voor Bolsward. Haar reactie heeft er bij de VVD niet voor gezorgd dat onze onzekerheden zijn weggenomen.

Gezien de twijfels over financiële onderbouwing en de terughoudende beantwoording van de wethouder heeft de VVD uiteindelijk verdeeld gestemd (1 voor, 3 tegen). Daarbij is de volgende stemverklaring gegeven:

Stemverklaring
‘De VVD zal verdeeld gaan stemmen over het raadsvoorstel. De tegenstemmers wensen echter uitdrukkelijk aan te geven dat zij van harte hopen dat hun negatieve gevoelens over de dekking van de kosten en de consequenties voor Bolsward en haar inwoners in de toekomst ongegrond blijken te zijn omdat ze Bolsward, de Bolswarders, de Bolswarder stichtingen en musea een goede invulling van het stadhuis gunnen. Het geeft echter wel onze zorgen aan over de consequenties van de beslissing voor Bolsward en de Bolswarders.’