Veiligheidsbeleid 2015-2018

Van belang voor een goede politiezorg is bepaald, dat de maximale aanrijtijd bij een melding 12 tot 15 minuten moet zijn. Bij de behandeling van het Veiligheidsplan heeft de VVD fractie aangegeven dat wij dit juist ook van groot belang achten voor onze regio waar een groot aantal natuurlijke barrières (de openstaande bruggen en al onze meren) zijn die juist een belemmering vormen voor het halen van die aanrijtijden en dat wij juist daarom de politiepost in Koudum met een goede bezetting als ankerpunt in deze regio zien. De burgemeester gaf aan dat met de huidige modernere communicatiemiddelen en meer surveillancewagens in de regio dit toch wel haalbaar moet zijn.

Wij zijn minder optimistisch en constateren dat er nog wel het één en ander moet gebeuren. Onze fractie heeft ingestemd met het Veiligheidsplan 2015 – 2018, maar diende daarbij een Motie in waarin wij de burgemeester oproepen dat al hetgeen in zijn mogelijkheden lag aan te wenden om te voorkomen dat de post in Koudum zou worden gesloten tot het moment dat duidelijk is dat aan de veiligheidsdoelstelling (namelijk binnen de in het Veiligheidsplan genoemde termijn van 12 – 15 minuten aanwezig zijn op een locatie vanwaar een oproep komt) wordt voldaan. De motie werd mede ingediend door Groen Links en Gemeentebelangen.

Bij de discussie over dit punt in de Raad donderdag 26 maart j.l. bleek dat deze motie het niet zou halen. Het CDA, D’66 en de FNP gaven meteen aan de motie niet te zullen ondersteunen. De PvdA hield haar kruit nog droog.

Wij hebben toen besloten de motie aan te houden tot na de behandeling in de 2e Kamer op 9 april aanstaande omdat er over dit onderwerp “veiligheid in relatie tot sluiting van kantoren” op landelijk niveau nog een Kamerdebat komt. Afhankelijk van de uitkomsten daarvan zullen we besluiten om de motie alsnog in stemming te laten brengen. Wordt vervolgd.