Een sprong in het diepe

In zwemkleding met badhanddoeken en diverse zwem attributen waren inwoners van Workum e.o. met bussen vol naar IJlst gekomen om te pleiten voor behoud van het zwembad in Workum. Tijdens de raadsvergadering waar de finale klap zou vallen, zat de publieke tribune weer lekker vol.

Wethouder Stoker had in de commissie al toegezegd, na de eerste inbreng van de raadsleden, dat het oude zwembad niet eerder zou sluiten dan wanneer er een nieuw is gerealiseerd.

Tijdens de Raadsvergadering concentreerde de discussie zich op twee amendementen. Een ingebracht door het CDA, Groen Links , D66 en CU. Het andere amendement ingebracht door VVD en GB-SWF.

Het CDA c.s. gaf in het amendement het college de opdracht om niet alleen te onderzoeken of een zwembad bij Sport en Gezondheidscentrum Zuidwest Friesland maar ook, met alle betrokken partijen te onderzoeken of een zwembad plus sporthal bij de huidige locatie tot de mogelijkheden behoort. De VVD vond dat dan alle drie locaties welke daarvoor eerst in beeld waren gebracht, waaronder ook locatie It Soal, niet moeten worden uitgesloten. De reden waarom die plaats afviel was ons niet duidelijk. Dit was niet cijfermatig onderbouwd en helemaal niet inhoudelijk.

Elke partij gaf aan dat de voorkeur uitgaat, ook van de inwoners van Workum, om bij de huidige Rolpeal weer een zwembad met sporthal te bouwen. Mocht dit financieel of om andere redenen niet mogelijk zijn dan vindt de VVD dat beide alternatieve locaties (It Soal en bij het sportcentrum) onderzocht moeten worden. De drie mogelijkheden kunnen kwalitatief wel eens grote verschillen geven.

Tijdens de eerste ronde bleek dat verschillende partijen steun aan het VVD amendement de voorkeur gaven boven het CDA amendement. Het VVD amendement geeft een breder onderzoek en een bredere afweging. Een meerderheid vond dit nuttige informatie om tot een goede keuze te komen.

Bij de stemming bleek dat het VVD amendement een grote meerderheid haalde en dat twee partijen die de handtekening reeds onder het amendement van het CDA hadden geplaatst deze uiteindelijk terugtrokken.

De blik gaat nu vooruit naar het haalbaarheidsonderzoek van het nieuwe zwembad in Workum!