De nieuwe Afsluitdijk

Recentelijk is onze fractie -tezamen met onze Statenfractie- op werkbezoek geweest bij twee grote recreatieondernemers in Makkum en zij zien ondanks (of misschien nu ook wel dankzij) de plannen rondom de Afsluitdijk kansen om eventuele negatieve effecten van het windmolenpark om te buigen naar nieuwe kansen voor het toeristisch product.

De gunstige ligging van Makkum –IJsselmeer kust- Bolsward naar Stavoren is volgens hen zeer groot om veel meer toeristen (met name Aziaten) vanuit Amsterdam en Schiphol naar deze regio te halen.

Voor een relatief geringe investering van € 1 miljoen nu en misschien t.z.t. nog een tweede tranche, als dat nodig mocht zijn voor de  extra te verbreden sluis in Kornwerderzand, zitten wij bij het vuur en levert dat kansen op voor onze regio.

Het beschikbaar stellen van die 2e miljoen is misschien niet eens nodig als het Waddenfonds mee wil werken met een bijdrage uit die fondsen.  Minister Schulz ziet dit Fonds ook als een kans voor onze regio en zij zal daar niet "voor gaan liggen".

Kortom voor wat onze fractie betreft, een plan met een reëel  perspectief en goede kansen voor een toename van de werkgelegenheid in onze  regio. De  aanpassing van de Afsluitdijk zal namelijk gedurende een aantal jaren incidentele werkgelegenheid opleveren en daarna voor de  regio -zeker in de toeristische sector- behoorlijke grote structurele  groeikansen.

In het verlengde van dit onderwerp hebben wij tezamen met de PvdA en nog enkele partijen een motie ingediend met het verzoek aan het college, te willen onderzoeken binnen dit grote investeringsplan rondom de Afsluitdijk ook nog  kansen zijn voor het oprichten van een leerwerkbedrijf. Deze motie behaalde een grote meerderheid en werd ook omarmd door het college.